Monday, 2 December 2013

Agensi Nuclear Malaysia

assalamualaikum
hey guys,

al-kisah..

aku telah memergikan diri ke Agensi Nuklear Malaysia. actually da pegi lame dah, ntah bulan bape pun aku tak ingat, tapi baru hari nie aku ade time nak update ngee. well, aku nie kan super busy lady hakk tui :p

orite, experience pegi sane, aku rase macam de chosen one tau haha. mase turun bus tengok environment tempat tu, aku rase jakun gilaa. mesti orang yang keje kat sini kekaye pastu gaji besar $$$$ *mate duitan* hahaha. mase tu aku rase macam nak leloncat je kat situ heee bestnyeee homaigoat tak sabarnye nak explore ape yg ade kat dalam! heeee sukenye ittew sukenye >.<

dearself, behave sikit pls

baiklah eherm ... de day yang kiteorang pegi tu merupekan hari inovasi. so adelah students dari sekolah sekolah lain buat lawatan jugak, pastu ade pameran dan memacam lagi. jap, sekolah lain ade? eherm misi mencari jejake kacak bemula! hahaha :p group sekolah aku ade 2 orang abang nie guide, dye bawak lah jejalan ke sane ke sini naik bus turun bus. gaye macam studen sbb, maybe uni student kot. and fyi, hensem gilaaa abang tu! cehh tapi aku tak benafsu kat stock laki camtu kui kui


one of de building
kiteorang masuk memacam tempat, setiap tempat ade lah keje keje yang tetentu. first kiteorang masuk mcm tempat proses proses bende such as makanan. pastu ade satu pak cik nie citer pasal daily routine dorang, kerje ape yg dorang buat, tempat itu ini untuk ape, share pasal surrounding. pastu pak cik tu citer pulak pasal sinaran alfa, beta, gama. mase dye bagi explanation tu, aku blur gilaa, out of syllabus kot! muke poyo bajet faham angguk angguk, tapi sesungguhnye aku tak paham pebende pun yg dye cakap hahaha. pastu pak cik nie ade tanye soalan, sume orang krik .. krik .. maybe care pak cik tu citer telalu detail dan deep gilaa, kiteorang dah lah tak pena denga so krik .. krik ..

pastu kiteorang dapat jejalan area tempat proses proses tu. pastu ade sorang abang nie tegur, dye keje kat situ. gaye macam, okay mude, muke dye macam awi rafael pun ade haha. pastu aku pun beborak minum kopi makan nasi lemak sebungkus jap dengan dye. heh big liar! haha. pastu aku beborak dengan dye, tanye memacam soalan, such as, 'mesin nie untuk ape? proses nie untuk ape? stuff yg keje kat sini tk effect ke dengan environment? macam mane kite nak tahu kite tekene sinaran?' haa kau betubi tubi soalan aku tanye haha. dan abang tu pun jawab dengan cool gilaa, explanation yg more simple dan easy untuk aku catch up. dye pun citer bla bla bla pastu aku cakap ngan abang tu, 'tadi kan, yg pak cik tu bagi explanation tu, saye tak faham pebende pun. out of syllabus' kejujuran tesrelah! pastu abang tu gelak sambil bagi explanation balik pasal ape yg pak cik tu merepek hahaha. sesungguhnye abg awi rafael nie friendly. aku tanye je dye memacam dan dye akan jawab,  sampai at one moment dye tanye 'da puas hati dengan jawapan tu zamaliah?' hahaha sesungguhnye aku puas sebab baru aku faham ape tu sinaran alfa beta gama dan bla bla bla. pastu sempat tanye pasal qualification tuk masuk dalam bidang nie sume. tempat nie besar, so ade tempat di mane lebih kepade biology, ade tempat lebih kepade kimia dan so on. abang tu kate, chemist, bio ngan physic mesti terrer. k aku telan air liur, tepuk dade tanye selera


mase nie cover cover lagi 

nie da geng haha

hasil yang da diproses, tak ingat name bende nie ape ngee 
pastu yang bestnye, kiteorang dapat masuk dalam lab! kiteorang dapat dengar explanation, dapat tahu keje ape yang dorang buat hari-hari, ape benefit keje nie, dorang kaji ape and so on. de more i explore about this and that, de more i interest about this course. bile pak cik dan akak-akak tu bagi kiteorang space tuk betanye, sume diam je macam tak tahu nak tanye ape haha. aku nak tanye pun rase macam malu gilaa sebab maybe bende tu nampak bemakne buat aku tapi bagi dorang nampak hek elehh. tapi malu betanye sesat jalan, so aku dengan membe aku pun tanye lah. dan reason yang kiteorang dapat hampeh, kiteorang tak faham! tapi kepale angguk je ye saye faham muehehe

pastu macam ade pameran, kiteorang jejalan, aku dengan beloved mak cik aku, que! dari meje ke meje kiteorang jalan pastu setiap meje akan ade orang bagi explanation and u can ask everything tht u want. so ape lagi, kiteorang pun tanye memacam dan nasib baik kiteorang faham hahaha!



jakun tengok mesin nie begerak gerak


pastu da habis jejalan, tangkap gambar *wajib* makan minum sume, kiteorang pun nak balik dah. haa nie moment paling sengal tahap gaban, bus almost tinggal kan aku dengan que! sampai hati membe lain tinggal kan aku heh tak gunaaaa. nasib baik kiteorang perasan yg bus da nak gerak, make belari lah aku dengan que kejar bus ceh buat malu je ade pak cik ngan abang tu gelakkan haha




mesin nie tunjuk proses proses 

cendawan! eherm ..



sebagai kenangan, aku bawak balik ketas ketas tu dan aku beli pin transformer!


so conclusion, it was a good trip! sangat memorable! gain banyak sangat knowledge yg out of syllabus! pastu siap dapat cuci mate haha. pastu sume orang friendly gilaa share knowledge. enjoy gilaaa! actually, a lil bit more encourage students untuk study hard, kire macam dorang nie idol untuk kite jadi macam dorang, to replace their place one day in sha allah amin. tetibe aku rase nak tukar cite cite nak jadi ahli chemist kui kui chemist pun dapat D haha




No comments:

Post a Comment